söndag 17 april 2016

Sommartipset med Anders Blixt, rollspelslegend

Anders Blixt, rollspelskonstruktör med legendstatus.

Lästips:
Stephen Baxter “Voyage” – en jordnära skildring av den första amerikanska Mars-expeditionen på 1980-talet när NASA återanvänder Apollo-teknik för ändamålet. Alternativhistorisk science fiction-roman utan krig. Mångbottnad skildring av rymdprogrammets människor: hur de lyckas, misslyckas eller dör för att förverkliga egna eller andras drömmar.
Peter Englund ”Stridens skönhet och sorg: första världskriget i 212 korta kapitel” – för hundra år sedan rasade det första industriella kriget. Englund skildrar nitton vanliga människors liv vid och bakom fronterna i Storbritannien, Frankrike, Ryssland, Mellanöstern och Grekland via deras brev, memoarer och dagböcker. Gripande och lärorikt.
Chaim Potok ”My Name Is Asher Lev” – en genial målartalang växer upp i en stram och konservativ miljö i New York på 1950- och 1960-talen. Allmänmänskligt om konstens villkor och konstnärens kamp för att få förverkliga sig. Finns på svenska under titeln ”Jag är den kände Asher Lev”.
Tim Powers ”Declare” – en kallakrigsthriller av typen ”John le Carré möter H P Lovecraft”. Intrigen tycks handla om jakten på vraket efter Noaks Ark, men där finns flera bottnar. Du möter kosmiska fasor och historiska personer som ärkeförrädaren Kim Philby och hans märklige far.
Simon Singh “Big Bang” – kosmologins historia för lekmän. Singh skildrar hur vetenskapsmän och filosofer sedan antiken har strävat efter att förstå hur kosmos ser ut och kom till. Lättillgängligt och lärorikt.

Speltips:
”Eclipse” (Lautapelit) – civilisationsbyggarspel bland stjärnorna för upp till 6 spelare. Utforskning, klurig resurshantering och teknikutveckling. Kul och hyfsat snabbspelat för sin genre.
”Fantasy!” (Saga Games) – oldschool, dvs 1970-taligt lättsamt fantasyrollspelande uppdaterat till 2010-talet, allt uttänkt av Tomas Arfert: magi, monster, grottor, värdshus och mysterier. Lätthanterade svenska regler och kort startsträcka.
Reiner Knizias ”Lord of the Rings” – två till fem hober samarbetar för att nå Domberget; deras alviska och mänskliga medhjälpare finns med som kort och resurser. Sauron hanteras av spelreglerna och han backar aldrig – ibland uppslukas våra hjältar av Skuggan redan i Rohan. Spännande och klurigt med massor av handlingskort och fem bräden. Tål att spelas om och om igen. Ett parti tar kanske två timmar.
”Sci-Fi!” (Saga Games) – ytterligare ett av Tomas Arferts oldschool-rollspel, vars spelkosmos är skrivet av undertecknad. Gråmelerad space opera med mänskliga hjältars äventyr i ett fallet rymdimperiums ruiner på jakt efter teknik som kan hjälpa mänskligheten på ett krigsskadat Tellus. Men det finns många medtävlar-arter i denna kärva framtid. Återigen lätthanterade svenska regler.
”Twilight Struggle” (GMT Games) – ett kortbaserat tvåpersonersspel om kalla kriget 1945-89. USA mot Sovjet i kampen om politiskt inflytande i världen. Statskupper, uhjälp, krig genom ombud, propaganda blir redskapen för att vinna. Den som utlöser tredje världskriget förlorar dock automatiskt. En match tar en hel dag, så kör spelet när det ösregnar ute. Det bästa kort&brädspel jag har prövat på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar