onsdag 27 april 2016

Sommartipset med Krister Sundelin, beryktad spelskapare

Konstruktör till bland annat Västmark och Järn.

Fem spel som förändrat mitt liv

Doctor Who: Adventures in Time and Space (Cubicle 7): rollspelet som handlar om en galning i en låda. Eller egentligen handlar det om äventyr i tid och rum, och även om man kan spela som Doktorn eller hans medresenärer som far runt i universum i en TARDIS så är det inte nödvändigt. Det är ett kul spel som dessutom är en av de bästa rollspelsintroduktionerna jag har sett på senare år.

Feng Shui 2 (Atlas Games): Feng Shui är inte bara den geomantiska konsten att låta chi flöda obehindrat genom ens hem genom att möblera om, det är också titeln på Robin D. Laws Hong Kong-action-rollspel, som nu har uppdaterats! Feng Shui är fantastiskt fartfyllt och förändrade delvis synen på hur rollspel kunde spelas när det kom första gången. Nu är det fortfarande fartfyllt rollspel, men med bra mycket högre produktionsvärde.

Golden Sky Stories: Heart-Warming Roleplaying (Starline Publishing): i en japansk landsortsstad, obestämt när och var, lever inte bara människor. Där finns djur också, djur med magiska förmågor, som kallas henge. De lever av drömmar och mirakler som folket i staden alstrar genom att tro på magiska djur. Det här är ett väldigt mysigt rollspel, helt utan våld och för den delen tärningar. Om Hayao Miyazaki skulle skriva ett rollspel så är risken stor att det skulle ha varit det här.

Ricochet Robots (Rio Grande Games): Ett pussel- och klurar-brädspel för hur många deltagare som helst. Det finns fyra robotar på brädet och ett mål, och din uppgift är att klura ut hur många drag som krävs för att få någon robot till målet. Du flyttar inte robotarna, utan du klurar ut hur du ska flytta dem. När du har kommit på en lösning har övriga deltagare en minut på sig att komma på en bättre lösning.

Wings of War (Nexus): Ett förstavärldskrigsflygspel. Varje uppdrag sätter ett antal flygmaskiner mot varandra. Flygmaskinerna styrs genom att man drar kort med manövrer och sedan planerar tre drag i förväg. Korten visar sedan hur flygmaskinerna flyttas med en pil: man lägger kortet framför flygmaskinen och flyttar flygmaskinen till pilens slut.

Fem böcker som förändrat mitt liv

The Book of the Die, av Luke Rhinehart: Från författaren till “Tärningsspelaren” kommer denna lilla guldklimp – en självhjälpsbok för folk som har för mycket ego och självkontrollbehov. Lämna helt enkelt över beslut till tärningen! Den här boken hjälper dig med det.

Grunts, av Mary Gentle: Har du tänkt på att orcher i fantasy är rätt lika marinkårssoldater på film? Det gjorde Mary Gentle också och skrev en bok om saken. En drake som har varit i vår värld har samlat på sig en stor mängd artefakter här, och när draken dör så hamnar artefakterna – ett helt mobförråd – i händerna på ett antal orcher.

Kodboken, av Simon Singh: En bok om historien om chiffer och krypton, hela vägen från Cesar-chiffer till dagens RSA-krypton som försvarar vår online-bank, och till och med framtidens fysiskt oknäckbara kvantkrypton. Den här boken förklarar inte bara hur kodsystem fungerar, utan även hur de har angripits och knäckts, och även hur de inte har knäckts.

Spice&Wolf, av Isuna Hasekura: Kraft Lawrence är gårdfarihandlare. Holo den Visa Vargen är en skördevarggudinna, nu med formen som en ung flicka med vargsvans och öron. De slår följe – Holo hjälper Lawrence i affärer mot att Lawrence hjälper henne att komma tillbaka till sitt hemland. Det är en ungdomsbokserie i 17 delar (16 av dem är översatta till engelska) som dessutom har blivit både manga och anime. Det är också en fantasybokserie där våld sällan eller aldrig löser problem, utan där fokus ligger på list och smarta deals. Och den är fantastiskt charmig!

The Way of Wyrd, av Brian Bates: Brand är en kristen munk I femhundratalets anglosaxiska England, som skickas ut för att lära sig hedningarnas tro, så att det ska bli lättare att kristna dem. Som guide har han fått trollkarlen Wulf, som leder Brand på vägar som han aldrig trodde att han skulle se. The Way of Wyrd är ett försök att levandegöra saxarnas egna hednatro som en dramatisk historia, och mycket av hednatron i mitt rollspel Järn är inspirerad av den här boken.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar